4G hos TeliaFör att hitta ett billigt mobilt bredband med 4G bör man känna till att tekniken är väldigt ny och det är fortfarande 3G som är dominerande på marknaden. Mobiloperatörerna som erbjuder mobilt bredband med 4G är endast ett fåtal och det har ännu inte kommit kontantkort som har stöd för 4G. Detta gör att det kan vara svårt att hitta ett 4G-bredband till en billig peng.

Mobiloperatörerna kommer sjävklart också ta mer betalt för 4G än för 3G, men det säger sig nästan själv. Man kan nästan säga att det inte finns billigt mobilt bredband med 4G om man har kvar 3G i jämförelsebilden. Så det enda möjliga scenariot är att helt enkelt exkludera 3G från den bilden och endast jämföra abonnemang med 4G och på så sätt finna det som är billigt.

Till en början hade endast operatörerna ett abonnemang med 4G, men detta är inte längre sant. Idag har en del operatörer flera abonnemang med 4G beroende på vad du som kund kan tänkas att behöva. Det billigaste bredbandet med 4G erbjuds idag av Telia för 249kr. Men om man tittar på operatörernas abonnemang så är de billigare begränsade i hastighet och med tanke på att tekniken måste klara minst 100Mbit/s för att få kallas 4G, tycker jag det är fult att man erbjuder en sådan teknik begränsat. LTE som är tekniken som används för 4G-nätet i Sverige har potential att kunna erbjuda överföringshastigheter på 320Mbit/s. Det är således kul att operatörer som Telia erbjuder abonnemang med 4G i 5-20Mbit/s.

Kontentan blir att om du vill uppleva kraften med 4G så kan du inte sikta på ett billigare abonnemang idag, oavsett operatör. Du är helt enkelt tvingad att sikta på de lite dyrare abonnemangen från Tele2 och Telenor.

Du kan jämföra priser på mobilt bredband – De har både jämförelse av 3G och 4G.

Om Joakim

Mitt namn är Joakim Karlsson och är intresserad av mode, teknik, datorer och resor. Jag har skapat några hemsidor och så men aldrig något riktigt seriöst. Jag gillar att shoppa och vissa ser mig nog som lite metrosexuell. Sen tillhör jag den stora skaran i Sverige som älskar att resa. Sol & Bad eller Äventyr? Varför inte både och säger jag då :D

Lämna en kommentar